Somalië, Kismayo - 1 september 1993.

[...]

Gisteren heb ik eens goed kunnen slapen. Ik voel me goed. Ik heb deze namiddag vrij.

De afgelopen dagen zijn zeer zwaar geweest. Misschien zijn mijn brieven een beetje warrig. Een mooie brief schrijven is hier een hele opgave.



Ik schreef dat we overmorgen het binneland intrekken. Het wordt tijd! Hier zitten in Kismayo moeten we veel wachten lopen. Maar we moeten wel opletten. Het is hier zo saai!

Vandaag zijn de mensen in Kismayo begonnen met het opkuisen van de stad. Er is zeer veel activiteit. Winkeltjes gaan terug open. Waar er voor enkele maanden nog nergens kinderen te zien waren en heel de stad dood leek, is er nu vollop activiteit.



Met deze toestand van vrede wordt het tijd om verder in het binneland te trekken. Het gebied waar we zullen worden ingevlogen is zeer desolaat. Er is niets. We zullen de eerste week in onze tenten moeten kamperen. Er zijn geen douches en geen toiletten. Het is er heet. Mogelijks kan er nog vijandige activiteit zijn. We weten het niet.

De krijgsauditeur heeft ons van alle schuld kwijtgescholden met betrekking tot het schietincident. Maar dit verandert niets aan de feiten zelf. Ik loop er niet aldoor over te piekeren doch het doet toch iets. Zeker op het moment zelf toen we het vernamen.

We hebben niets gezien.

[...]